Adam Mickiewicz

opracowanie i reżyseria: Błażej Baraniak
muzyka i opracowanie dźwięku: Jarosław Bielicki, Grzegorz Jurga
reżyseria światła: Dawid Wojciechowski, Jędrzej Jęcikowski
czas trwania: 1 godz. 10 min.

obsada: Kamil Pruban

Inscenizacja „Dziadów – lekcji” Adama Mickiewicza składa się z trzech najważniejszych filarów tego romantycznego dramatu: monologu Gustawa z IV części, sceny przemiany Gustawa w Konrada i Wielkiej Improwizacji Konrada z III części. Założeniem realizatorów premiery było takie pokazanie najważniejszego polskiego bohatera romantycznego, aby zainteresować młodzież studiującą tę lekturę. Premiera szkolna wykazała, że po dwustu latach od napisania tego genialnego tekstu możliwe jest stuprocentowe przykucie uwagi młodzieży, zrozumienie trudnego tekstu i niekoniecznie trzeba uciekać się do jakichś ‘uaktualniających’ wynalazków teatralnych dla ułatwienia recepcji utworu. Nie zmieniono ani linijki tekstu i okazuje się, iż jest on zrozumiały i odbierany jako ważny dla widzów najmłodszego pokolenia. Spektakl – trwający 70 minut – jest pełnowymiarowym widowiskiem teatralnym, który nie tylko pomoże zrozumieć Mickiewiczowskie „Dziady”, ale też przekona do tradycyjnego teatru jako ważnego medium komunikacji między pokoleniami.

Kamil Pruban –  absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej, aktor niewiele starszy od widzów z klas maturalnych jest nie tylko bardziej wiarygodny, ale też pokazuje jak talent pozwala osiągnąć efekty artystyczne niemalże niemożliwe dla większości jego rówieśników. Dotąd znaliśmy Gustawa/Konrada z wielkich kreacji Jerzego Treli czy Gustawa Holoubka, a zapominano o tym, że bohater Mickiewicza to romantyczny kochanek, buntownik, młody poeta/wieszcz, który jest bardziej prawdziwy, gdy pokoleniowo jest bliższy Mickiewiczowi, gdy pisał „Dziady”, bohaterowi tego polskiego arcydramatu i współczesnej widowni, która jest najważniejszym odbiorcą naszej inscenizacji. I jeszcze jeden argument, aby zechcieli się Państwo zainteresować tym spektaklem – nauczyciele poloniści obecni na prapremierze i premierze szkolnej „Dziadów – lekcji” podkreślali, że po takiej teatralnej lekcji o wiele łatwiej im będzie przekonać swych uczniów do lektury tego tekstu. Nie bez znaczenia jest też fakt, że szkolni widzowie obecni na przedstawieniu – czasami pierwszy raz w teatrze – wychodzą ze spektaklu z przekonaniem, że warto zajść do teatru.