19 sierpnia (niedziela), godz. 22:00

GEORGIJS OSOKINS

W programie:

Domenico Scarlatti – Sonata d-moll K.1

Jean Philippe Rameau – Suita G-dur “Nouvelles Suites de Pièces de Clavecin”

Johann Sebastian Bach – Ferruccio Busoni Preludium Chorałowe „Nun komm den Heiden Heiland” – Adagio BWV 564

Johann Sebastian Bach – Chromatyczna  Fantazja i Fuga  d-moll BWV 903

Johann Sebastian Bach / Ferruccio Busoni „Chaconne”  z II Partity d-moll na skrzypce solo, BWV 1004

Georgijs Osokins jest finalistą XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2015 roku oraz ulubieńcem publiczności konkursowej. Urodził się 25 kwietnia 1995 r. w Rydze. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat, a na estradzie zadebiutował jako dziesięciolatek wykonaniem Koncertu d-moll KV 466 Mozarta z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Łotewskiej. Studiuje pod kierunkiem Sergejsa Osokinsa, od 2009 r. pobiera też prywatne lekcje u Mikhaila Voskresenskiego. Od września 2015 r. kontynuuje naukę w Juilliard School of Music. Jest zwycięzcą IX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Moskwie (2014), Konkursu Skriabinowskiego w Paryżu (2009) oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Jurmale (Łotwa, 2010). Zdobył też specjalną nagrodę za wykonanie utworu Fryderyka Chopina w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Rina Sala Gallo” w Monzy (Włochy). Koncertował m.in. z Lwowską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Amber z Lipawy, Narodową Orkiestrą Armenii, Orkiestrą Kameralną „Wratislavia”. Pianista doceniany jest nagrodami i występami na międzynarodowych festiwalach, wyróżniony został też nagrodą Ministra Kultury Łotwy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich Dmitrija Bashkirova, Siergieja Babayana, Bernda Goetzke, Georga Friedricha Schencka i Einara Steena-Nokleberga. Po Konkursie Chopinowskim w Warszawie wystąpił już w Polsce wielokrotnie, m.in. w nowej Sali NOSPR w Katowicach, w Filharmonii Szczecińskiej, z Orkiestrą Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” w Poznaniu pd. Agnieszki Duczmal oraz z recitalem dla Radia Gdańsk.

20 sierpnia (poniedziałek), godz. 20:30

LEONARD ELSCHENBROICH, ALEKSIEJ GRYNIUK

Ludwig van Beethoven – I Sonata wiolonczelowa F-dur op. 5 nr 1
Ludwig van Beethoven – II Sonata wiolonczelowa g-moll op. 5 nr 2
Ludwig van Beethoven – III Sonata wiolonczelowa A-dur op. 69
Ludwig van Beethoven – IV Sonata wiolonczelowa C-dur op. 102 nr 1
Ludwig van Beethoven – V Sonata wiolonczelowa D-dur op. 102 nr 2

Opisany przez New York Times jako „muzyk o wielkiej technicznej zręczności, intelektualnej ciekawości i wyrazistej głębi”, Leonard Elschenbroich uznawany jest za jednego z najbardziej charyzmatycznych artystów swojego pokolenia. Jego liczne nagrody muzyczne obejmują m.in. nagrodę Leonarda Bernsteina z 2009 roku, Förderpreis Deutschlandfunk, Eugene Istomin Prize i nagrodę Borletti Buitoni. Urodzony w 1985 roku we Frankfurcie, w wieku dziesięciu lat otrzymał stypendium, dzięki któremu rozpoczął naukę w Yehudi Menuhin School w Londynie. Później uczył się u Fransa Helmersonaw Akademii Muzycznej w Kolonii. W czasie swojej muzycznej kariery Eschenbroich współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, wśród których znaleźli się: SeymonBychkov, Christoph Eschenbach, Charles Dutoit, Manfred Honeck, Kirill Karabits czy Dmitri Kitajenko. Artysta występował z wieloma słynnymi orkiestrami: London Philharmonic, Royal Philharmonic, WDR Symphony Orchestra, Konzerthaus Orchester Berlin, NDR Hannover, Staatskapelle, Bergen Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, Swedish Radio Symphony, Basel Symphony Orchestra, Borusan Istanbul Philharmonic, Royal Scottish National Orkiestra, Stavanger Symphony czy Chicago Symphony Orchestra. Na swoim koncie ma aż siedem występów na festiwalu BBC Proms.
Elschenbroich pojawił się na recitalach w Wigmore Hall, Auditorium du Louvre, Concertgebouw, Frick Collection, Ravinia Festival w Chicago i Lucernie, Gstaad, Rheingau, Mecklenburg Vorpommern i Schleswig Holstein Festivals. Podczas koncertów kameralnych regularnie towarzyszą mu wybitna brytyjska skrzypaczka Nicola Benedetti i pianista Aleksiej Gryniuk.W 2012 roku został artystycznym mentorem Orquesta Filarmonica de Bolivia, pierwszej w tym kraju orkiestry narodowej, którą współtworzył. Muzyk.regularnie wraca do Boliwii, aby wystąpić z orkiestrą i tworzyćmuzyczne projekty edukacyjne. Na tym kontynencie grał już z orkiestrami symfonicznymi z Buenos Aires, Belo Horizonte, Medelin, Rio de Janeiro, Limy i Sao Paulo. Debiutancka płyta Elschenbroicha (wydana dla Onyx Classics) z 2013 rokuz sonatamiRachmaninowa i Szostakowicza,otrzymała znakomite recenzje. Plany nagraniowe artysty obejmują koncert wiolonczelowy nr 2 Kabalewskiego z Holenderską i komplet sonat wiolonczelowych Beethovena dla wytwórni Onyx. Leonard Elschenbroich gra na wiolonczeli „Leonard Rose” zbudowanej w 1693 roku w Wenecji przez Matteo Goffrillera.

21 sierpnia (wtorek), godz. 18:00

KAROLINA CICHA I SPÓŁKA „KONCERT TATARSKI”

W składzie:
Karolina Cicha – głos, akordeon, klawisze, sampler perkusyjny
Karolina Matuszkiewicz – fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz, kamancze
Mateusz Szemraj – saz, lutnia oud, cymbały, rubab

Próba odtworzenia zapomnianej muzyki Tatarów polskich.

Oryginalna muzyka Tatarów przybyłych na Podlasie w XV wieku nie zachowała się. I choć Tatarzy polscy przez wieki kultywowali swoją orientalną kuchnię, obyczaje i religijną odrębność, muzyka, z którą przyjechali zamilkła wraz z ich językiem. Nikt dziś nie wie, co i jak grali, gdy przybyli do Polski. Cicha  postanowiła wskrzesić tę zapomnianą muzykę. Poszukiwania materiału na płytę trwały jednak trzy lata. Była to podróż śladami żywych do dziś tradycji tatarskich w Tatarstanie i na Krymie. Podróż daleko na wschód, w archaiczne skale azjatyckich stepów. Na ich płycie zabrzmiał kobyz, obciągnięty skórą kozła czy orientalny saz. Nie zabrakło rytmu końskich kopyt.

Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Artystka specjalizuje się w grze na kilku instrumentach jednocześnie: śpiewa, gra na akordeonie i klawiszach, a stopami obsługuje perkusję. W 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX – największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce. Wraz ze „Spółką” zdobyła GRAND PRIX i Nagrodę Publiczności na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. Dobierana do każdego koncertu indywidualnie „Spółka” to zespół wyselekcjonowanych muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach etnicznych. Jej droga twórcza rozpoczęła się od koncertów solowych i teatru „Gardzienice”. W 2009 roku Cicha zaczęła swą przygodę z muzyką rockową: Wraz z utworem „Miłość bez jutra” znalazła się na płycie GAJCY! wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Od tego debiutu – podążając coraz bardziej w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej – wydała kilka płyt, m.in. „Wieloma językami” (2013) poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego; „Jidyszland” (2015) poświęconą twórczości poetów żydowskich tworzących w języku jidysz, „Poland-Pakistan” (2016) – fusion z pieśniarzem quawwali Shafqatem Ali Khanem a ostatnio „Płyta tatarska” (2017), w której Cicha zagłębiła się w dziedzictwo muzyczne Tatarów polskich.

Cicha wystąpiła m.in. na festiwalach:

World Music Fest (USA); TFF Rudolstadt (Niemcy); FMM Sines Festival (Portugalia);  Cheoyong Culture Festival (Korea Południowa); Music Mela (Pakistan); Isole che Parlano (Sardynia); Global Union (USA); Lotus Fest (USA); Gypsy Festival Drom (USA); Art Pole (Ukraina); Suklegos (Litwa); Folkbaltica (Niemcy/Dania); Ethnoport, Skrzyżowanie kultur (Polska); Euroradio Folk Festiwal (Szwecja); Kamianitza (Białoruś);  Les Traversées Tatihou (Francja); Five Temples Festival’ (Hungary); ‚Sibiu International Theatre Festival’ (Romania); LaMama Theatre (USA); ‚Menuo Juodaragis’ (Lithuania); ‚Open Air’ (Poland)

26 sierpnia (niedziela), godz. 20:30

JEKATERINA DIERŻAWINA

Jan Sebastian Bach –  Wariacje Goldbergowskie BVW 988

 

Urodzona w Moskwie, Jekaterina Dierżawina, grę na fortepianie rozpoczęła w wieku sześciu lat. Uczyła się w słynnej moskiewskiej szkole im. Gniesinych dla wybitnie uzdolnionych dzieci, a później w Akademii Gniesinych gdzie jej nauczycielami byli profesorowie Jurij Polunin, Waleria Polunina i Władimir Tropp. W 1989 dostała trzecią nagrodę na Ogólnorosyjskim Konkursie Pianistycznym, a trzy lata później wygrała międzynarodowy konkurs im. J.S. Bacha w Niemczech. Artystka, słynąca z wybitnych wykonań muzyki Bacha, Haydna czy Medtnera, jest od 2003 roku profesorem w Moskiewskim Państwowym Konserwatorium im. Czajkowskiego. Wiele nagród i entuzjastycznych recenzji zdobyły jej nagrania la niemieckiej firmy Haenssler – „Wariacje goldbergowskie”, „Suity francuskie” i „Uwertury francuskie” Bacha oraz komplet sonat Haydna. Jekaterina Dierżawina koncertowała m.in. w USA, Japonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Kanadzie. Jest uważana za jedną z najciekawszych i najbardziej charyzmatycznych współczesnych rosyjskich pianistek. Występ na festiwalu Leszno Barok Plus będzie jej debiutanckim koncertem w Polsce.