Szanowni Widzowie!
Z nadzwyczajną dumą pragniemy ogłosić, że w Teatrze Miejskim w Lesznie od nowego III sezonu artystycznego 2018-2019 kierownictwo artystyczne obejmuje JERZY SATANOWSKI.

Jerzy Satanowski
– reżyser, kompozytor – jest absolwentem filologii polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (1972). Debiutował w latach 60. w Lesznie, w grupie rockowej „Następcy” (śpiew i gitara, kompozycje). Tu też miał ciekawy epizod w swoim życiu: wraz z kolegami z tego zespołu zgłosił się – jak po latach stwierdził „dla żartu” jako ochotnik na wojnę w Wietnamie po stronie Wietkongu, do walki z interwencją amerykańską w tym kraju. Ostatecznie żaden z 68 ochotników z Wielkopolski, i w ogóle z Polski, nie wyjechał. Na początku lat 70. stworzył z Edwardem Stachurą szereg utworów, które stały się przedmiotem swoistego kultu młodego pokolenia.
Jerzy Satanowski to kompozytor muzyki filmowej i teatralnej – jego dorobek to ok. 300 realizacji scenicznych w kraju i za granicą, laureat wielu festiwali teatralnych (Belgrad, Nancy, Edynburg, Opole, Kalisz – Kaliskie Spotkania Teatralne, Wrocław i in.).
Jest kompozytorem piosenek aktorskich, głównie do tekstów Edwarda Stachury, Agnieszki Osieckiej, Jonasza Kofty i Jana Wołka, śpiewanych m.in. przez Krystynę Jandę, Piotra Fronczewskiego, Hanny Banaszak, Ewy Błaszczyk, Piotra Machalicę. Część z nich również sam wykonuje.
W latach 70. XX wieku związał się z poznańskim Teatrem Nowym kierowanym przez Izabellę Cywińską. Przygotował tam m.in. spektakl oparty na poezji Stachury Miłość, czyli życie…. Potem nawiązał współpracę z Maciejem Prusem (głośna inscenizacja Operetki Witolda Gombrowicza w warszawskim Teatrze Dramatycznym w 1976 r.) i Januszem Wiśniewskim (Balladyna, Panopticum a la Madame Tussaud, Koniec Europy, Walka karnawału z postem, Modlitwa chorego przed nocą, Olśnienie, Życie jest cudem, Faust).
Wyreżyserował m.in. spektakle: Decadance (1987), Nie żałuję według Agnieszki Osieckiej (1997), Stachura, czyli list do pozostałych (2008), Tuwim dla dorosłych (2011), Biała Lokomotywa do słów Edwarda Stachury (2013).
Skomponował muzykę do wielu filmów, m.in. Baryton (reż. J. Zaorski, 1984), Dom wariatów (reż. M. Koterski, 1984), Kobieta w kapeluszu (reż. St. Różewicz, 1984), Jezioro Bodeńskie (reż. J. Zaorski, 1985), Siekierezada (reż. W. Leszczyński, 1985), Magnat (reż. F. Bajon, 1986), Schodami w górę, schodami w dół (reż. A. Domalik, 1988), Wszystko, co najważniejsze (reż. R. Gliński, 1992), Wrzeciono czasu (reż. A. Kondratiuk, 1995), Dzień świra (reż. M. Koterski, 2002), serial Boża Podszewka (reż. Izabella Cywińska).
Jest wieloletnim jurorem w konkursie Ogólnopolskich Spotkań Zamkowych „Śpiewajmy Poezję” w Olsztynie, współtworzy i realizuje główne koncerty Spotkań Zamkowych.
Jest synem Roberta Satanowskiego (1918-1997).

Nagrody i odznaczenia
 1979 Festiwal Teatralny w Opolu – nagroda za najlepszą muzykę
 1980 nagroda za muzykę do spektaklu „Operetka” we Wrocławiu
 Belgrad (1983) i Nancy (1984) – Grand Prix krytyki i publiczności
 1985, 1986 Festiwal Fringe w Edynburgu – nagroda Fringe First
 1986: XXIII Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu – nagroda główna – za koncert piosenki aktorskiej i kabaretowej „To nic, że to sen” w wykonaniu Edyty Geppert
 1988: 13. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – nagroda za muzykę – film Schodami w górę, schodami w dół (reż. A. Domalik)
 1995: 20. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – nagroda za muzykę – film Wrzeciono czasu (reż. A. Kondratiuk)
 2004: Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (za wybitne zasługi dla kultury polskiej)
 2005: Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, data przyznania: 19 października 2005 (nr 211/2005)
 2012: Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego
 2012: Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie – Nagroda Główna za najlepszą muzykę i opracowanie muzyczne – spektakl „Skarpetki, opus 124”
 2017: Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w dziedzinie muzyki, data przyznania: 11 grudnia 2017, data wręczenia: 17 lutego 2018