Poniedziałek, 26 sierpnia, godz. 18:00

 Kwadrofonik i Adam Strug „Requiem ludowe”

„Requiem Ludowe“ to skomponowana współcześnie muzyczna forma żałobna, zanurzona w tradycji pieśni mazowieckich i oparta na tekstach pochodzących ze Śpiewnika Pelplińskiego z 1871 roku.

„Requiem Ludowe“  to nie tylko harmonijna konstrukcja oparta na przepięknie zaaranżowanych melodiach tradycyjnych – to także przejmujące rozważania o kolejnych etapach wędrówki duszy po śmierci. Temat umierania przeraża i fascynuje jednocześnie. I właśnie potęgowaniu tych uczuć służy warstwa muzyczna Requiem Ludowego, operująca napięciami z pogranicza minimal music i wirtuozerskiej improwizacji.

słowa: tradycyjne

W składzie:
Adam Strug – śpiew
Emilia Sitarz – fortepian
Bartek Wąsik – fortepian
Magdalena Kordylasińska – instrumenty perkusyjne
Miłosz Pękala – instrumenty perkusyjne

Program koncertu:

Preludium (Żegnam Cię Mój Świecie Wesoły…)
I. Śmierć
Czemu Tak Rychło, Panie
Alfabet
Powiem Prawdę Świecie Tobie
Interludium (Żegnam Was Mitry i Korony…)

II. Wędrówka
Piekło
Czyściec
Niebo (Na Smętarzu Mieszkać Będę)
Postludium (Żegnam Was Wszystkie Elementa…)

III. Wieczność / Eternity

————————————————————————————————————————-

Poniedziałek, 26 sierpnia, godz. 20:30

Lukas Geniušas

Program koncertu:

I. Fryderyk Chopin – 4 mazurki:
Op.63 nr 1 H-dur & nr 2 f-moll
Op.30 nr 4 C-dur
Op.17 nr 1 B-dur

II. Fryderyk Chopin – III Sonatafortepianowa h-mollop. 58

przerwa

III. Piotr Czajkowski – Dumka op. 59
Leonid Desyatnikov –  12 preludiów

————————————————————————————————————————-

środa, 28 sierpnia, godz. 22:00 

Anton Batagov „Selected Letters of Sergei Rachmaninoff”

I. At the Grave of Sergei Rachmaninoff (Kensico Cemetery, Valhalla, NY)
II. Letter from Sergei Rachmaninoff to Simeon ten Holt
III. Letter from Sergei Rachmaninoff to Peter Gabriel
IV. Letter from Sergei Rachmaninoff to Arvo Pärt
V. Letter from Sergei Rachmaninoff to Ludovico Einaudi
VI. Letter from Sergei Rachmaninoff to Philip Glass
VII. Letter from Sergei Rachmaninoff to Wim Mertens and Niccolo Paganini
VIII. Letter from Sergei Rachmaninoff to Brian Eno
IX. Letter from Sergei Rachmaninoff to Vladimir Martynov
X. At the Grave of Sergei Rachmaninoff. Postlude

————————————————————————————————————————-

czwartek, 29 sierpnia, godz. 19:00

Teatr Akt „Kwiaty zła” wg. poezji Baudelaire’a

Poezja Charlesa Baudelaire’a, głównie zbiór Kwiaty zła, wzbogacona o teatralne środki wyrazu i ekspresji artystycznej jest próbą ukazania piękna w rzeczach, które na pierwszy rzut oka piękne nie są. Wizje spektaklu odzwierciedlają poszukiwania sensu sztuki, roli artysty w odkrywaniu sacrum, odkrywanie absolutnego piękna w świecie „spleenu i ideału” poety.  Spektakl jest połączeniem teatru plastycznego i  teatru ruchu. Punktem wyjścia spektaklu jest zdarzenie u schyłku życia Charlesa Baudelaire’a, kiedy w marcu 1866 roku upada w kościele Saint-Loup w Namur w Belgii. Następstwem tego wypadku jest częściowy paraliż i niewyraźna mowa z zachowaniem jasności umysłu. Ta egzystencja ciągnie się jeszcze rok w zakładzie leczniczym w Paryżu. Rok z życia Baudelaire’a to cierpienie, na które można spojrzeć przez pryzmat twórczości; „Cierpi Pan to prawda; ale kto wie, czy to cierpienie nie stworzy pańskiej wielkości i czy nie jest Panu równie potrzebne, jak innym-szczęście” – wypowiedź Madame Cosmelly z noweli Panna Fanfarlo.

Kreacja zespołowa Teatru Akt
Występują: Agnieszka Musiałowicz, Marta Suzin, Marek Kowalski, Tomasz Musiałowicz, Janusz Porębski, Krzysztof Skarżyński
Kompozycja muzyki: Robert Jędrzejewski

————————————————————————————————————————-

piątek, 30 sierpnia, godz. 22:00

Hanna Śleszyńska, Bartosz Bandura
„Zaśpiewać Brechta”
dyr. Agnieszka Nagórka
reż. Paweł Pochwała

Bertolt Brecht (1898 – 1956) był buntownikiem. Nie umiał i nie chciał zaakceptować otaczającego go świata, który zmierzał ku zagładzie. Ale był też geniuszem teatru. Miał pomysły, które szokowały współczesnych mu twórców teatru i widzów. Całe swoje teatralne życie walczył z tzw. iluzją sceny, burzył umowną „czwartą ścianę” pomiędzy sceną a widownią, główną zasadę XIX-wiecznego teatru mieszczańskiego.

Szanował widzów, takich, jakich miał, berlińskich robotników lat 20-tych, kiedy był dramaturgiem i reżyserem Deutsches Theater (1924 – 26)  i później, kiedy w komunistycznym Berlinie zakładał Berliner Ensemble (1949), do dziś jedną z najważniejszych scen Europy. Żądał, by podczas spektakli nie wyciemniać sali: wszyscy powinni mieć świadomość tego, co się dzieje i gdzie się znajdują. Snobizmowi na chodzenie do teatru – „świątyni sztuki” , chciał przeciwstawić snobizm na „teatr – stadion”, gdzie publiczność pali, pije, a także głośno kibicuje swoim faworytom, na gorąco oceniając ich technikę… postawy i argumenty.

Bertolt Brecht…  ożywia sztukę teatru do dziś. My – z pomocą wielkiej muzyki Kurta Weilla (1900 – 1950) spróbujemy znaleźć muzyczny i aktorski kształt dla dzieła Brechta w spektaklu podczas festiwalu Leszno Barok Plus.

————————————————————————————————————————-

Niedziela, 1 września, godz. 18:00

Radosław Kamieniarz, Bartłomiej Ostapczuk
Warszawskie Centrum Pantomimy
Ch. W. Gluck „Don Juan” – pantomima

————————————————————————————————————————-

Niedziela, 1 września, godz. 20:30

Julia Sawicka, Michał Sławecki, Nikola Kołodziejczyk
Projekt „Haendel XXI”

Projekt „Haendel na jazzowo” skupia wybitnych muzyków z Polski jak i z zagranicy, wywodzących się z różnych stylów muzycznych. To zderzenie świata opery, świata muzyki jazzowej, a także świata muzyki ludowej. Ma być to swoistego rodzaju odwołanie do twórczości Haendla, który sam dokonywał syntezy wielu gatunków. Partie wokalne w projekcie wykonują Julia Sawicka, polska wokalistka jazzowa oraz Michał Sławecki, polski kontratenor. Dobór utworów muzycznych ma na celu funkcję ilustracyjną „opowieści miłosnej” przedstawionej poprzez zróżnicowane, następujące po sobie arie z różnych oper Haendla. W programie będzie można usłyszeć najsłynniejsze, a także nieznane arie oraz duety G.F. Haendla w kompletnie nowych, często zaskakujących aranżacjach wykonanych przez Nikolę Kołodziejczyka – polskiego kompozytora , aranżera, pianistę, dyrygenta. Radykalnie zmieniona instrumentacja brak orkiestry smyczkowej, a cała warstwa muzyczna zapisana na kwartet klarnetowy, 4 flety, harfę, hang drumy, instrumenty ludowe. Ciekawe spojrzenie, nowa kreacja utworów Haendla nadana przez kierownika muzycznego projektu Nikolę, pozwala na nowo odkryć muzykę mistrza baroku. Siłą projektu jest połączenie wielu stylów muzycznych klasyka-jazz-muzyka ludowa, a także realizacja przez wybitnych artystów.

Program koncertu:

G.F.Haendel „Pena Tiranna”  Amadigi di Gaula, (HWV 11)
G.F.Haendel „Cara Sposa”  Rinaldo, (HWV 7)
G.F.Haendel „Son nata a lagrimar” Giulio Cesare in Egitto, (HWV 17)
G.F.Haendel „Scherzano sul tuo volto” Rinaldo, (HWV 7)